Friday 15 November 2013

Makanan Yang Meletihkan

ASSALAMUALAIKUM..



Dengan kehidupan seharian kita yang sibuk dan hari yang panjang, kita akan berasa sangat letih di penghujung hari. Kadang-kadang ia berpunca daripada makanan yang kita makan. Jika kita sering kelihatan letih walaupun sudah 4 inci solekan di muka, kemungkinan besar ia berpunca daripada makanan kita. Cuba lihat gambar kucing yang " I'm so tired today " Ia menunjukkan kucing pun rasa letih, penat. apatah lagi kita, manusia. Ayuh semak senarai di bawah iaitu makanan yang membuatkan kita nampak letih.

Garam

Walaupun garam merupakan makanan wajib setiap hari, tetapi kandungan garam yang berlebihan boleh membuatkan kulit muka kita menjadi kering dan membuatkan seri muka kita agak tenggelam. Pilih alternatif natrium lain atau kurangkan pengambilan garam ialah jalan penyelesaiannya.

Pemanis tiruan

Gula biasa boleh menggalakkan keradangan tetapi pemanis tiruan boleh menjadi lebih teruk jika tidak di kawal. Jika tidak, ia akan membuatkan wajah kita seakan membengkak. Pemanis tiruan mengandungi aspartame yang boleh mengakibatkan sakit sendi dan boleh membuatkan kita ketagih dengan gula atau minuman/makanan manis. Seeloknya, pilih gula semula jadi daripada buah-buahan atau sayur-sayuran.

Alkohol

For non- muslim, tiada yang lebih teruk daripada segelas alkohol ketika makan malam. Alkohol membuatkan kita dihidrasi lebih cepat dari garam. That's why la Islam melarang serta mengharamkan kita ambil alkohol. Sebabnya alkohol boleh memudaratkan diri dan orang sekeliling kita.

Makanan bergoreng

Makanan bergoreng adalah musuh ketat kita! Makanan yang bergoreng penuh dengan minyak dan lemak yang bermakna ia akan membuatkan arteri kulit kita tersumbat dan mengeraskan sel-sel darah sekitar wajah. Hasilnya, kulit kita kelihatan kusam dan letih. So, we must avoid it!

Makanan pedas

Makanan pedas memang baik untuk metabolisma, tetapi tidak sesuai untuk kulit muka. Makanan pedas membolehkan kulit kita menjadi gatal-gatal dan kulit kita akan menjadi tidak sekata dan nampak sedikit lebih tua dari usia. Somepart ada yang kata makan pedas boleh maintain bentuk badan. It's true but from now we should avoid to maintain our healthy life. So, enjoy it!

So decrease the above items to get more healthy life and live happily. Try to follow the advice and see the difference.



>> Thanks for reading..