Thursday 29 May 2014

Guiding at Malacca

ASSALAMUALAIKUM


Berjumpa kembali kita di entry kali ni, heheh.. Ha, nak citer pasal apa pulak ya? Hee. Maklumlah banyak hari dah tak post apa2 kan. Tu yang sampai dah tak tahu nak post apa terlalu banyak cerita. Mungkin ada orang yang akan kata macam famous je kan kau?? Eh, biar la blog aku kan. Suka hati aku la. Ada aku susahkan kau? Tak ada kan.. Ha, dah tu hang dok diam2 dan tutup mulut tu. Okay nice.

First of all, masa Mac lepas dee dan classmate ke Melaka Bandaraya Bersejarah. Hampa semua mesti ingat kami pi sana berjimba kan? Bukan la, kami pi sebab assessment under subject Tourist Guiding Techniques. Hampa mesti kata kami asyik2 keluaq je kan? Hee, kata student tourism. Tapi kalau nak dibandingkan dengan student tourism yang private, diorang lagi lah banyak keluar. Huu, tengok je la duit tu terbang yer. Haha..

Ha, kalut tak kalut lah kami kena jadi first tour guide yang bawak tourists kononnya. Padahal kawan2 kami jugak, ahaha.. Tapi mereka semua supportive la kat group dee. Ha, lupa nak kenalkan. Group dee ada 4 orang ahli. Setiap sorang ada tempat yang akan diorang terangkan. So, group kami pilih untuk guide di Taman Botani Melaka.

Brochure Swan Travel.. Haha.
Dee, Diana, Wani and Suman conduct the whole thing from the beginning of the journey. Fuhh, semput tak semput la kan. Dah la group first, so tak ada yang nak dijadikan rujukan. Kami pun tak berapa prepare dengan jalan. So, buat je lah yang terbaik. Nasiblah buddies semua support kami. Alhamdulilah.. Bersyukur sangat.

So, terus je lah ya. Petang tu kami guide dari Bandar Hilir ke Ayer Keroh. Sampai je kat Taman Botani terus dee uruskan basikal dengan abang razak. Nampak agak macam tak terurus la. Tapi everything’s gonna be okay. Bila masing2 dah dapat basikal, bermulalah pengembaraan kami.

Diana be the first tour guide of them. They seem happy. Seronok tengok diorang. Sampai ada yang kata dah lama tak naik basikal dan rasa teruja. Diana menerangkan sejarah penubuhan taman botani. Tapi sayang, sekarang taman botani tu seperti tidak terurus sangat.

Miss Diana yang comel
Next disambung oleh dee. Dee guide mereka kat bahagian taman bunga. Entah apa gaknya yang dee merepek kat situ, haha.. Tapi cantik la dengan ada air terjun. Yang paling lawak ada ke diorang kata ada ikan besar tapi mulutnya macam buaya, haha.. Kelemahan yang ditegur lepas buat post moterm, dee tak handle dengan baik tempat dekat mana mereka nak letak basikal.
Nampak tak waterfall at the back tu?? tak nampak alamatnya..hoho
Suman pulak guide di taman cerita. Masa tu dee tak focus sangat, so tak dengar la. Lagipun dok jaga tourists at the back. Takut kena culik dengan cik meonyet pulak, heheh.. Kami pun putar2 sambil tu ada yang ambil gambar dan menyiapkan word search yang kami buat for cheering our guiding.
Wani dan Suman di site 
Hai focus benor la jawab ye kak..huhu
Masa ni Suman hilang katanya..haha
Yang terakhir ialah wani. Wani guide kat taman dinasour. menarik la taman tu. Ada dinasour batu yang dibina untuk pengunjung bergambar. Selain tu, bagi keluarga yang bawa anak2 mereka boleh la tunjukkan dinasour tu. Mungkin boleh dijadikan cerita dongeng tapi tak tahu lah jugak kan. Dinasour wujud ke tak sebelum ni dee pun tak pasti, hee..

Diana, Miss Lyana dan Wani, gajah kat belakang tu!!
Dah habis guide tu rasa lega sangat. Lapang fikiran ni. Tak ada yang nak dirisaukan lagi. Kami pun ucapkan terima kasih pada abang razak dan abang man. Tanpa mereka, tak dapat lah kami nak membahagiakan rakan kami naik basikal pusing2. Kami semua bergambar dan sebelum balik kami singgah di galeri lebah sebab hujan lebat.

Snap pic kat galeri lebah sat.
Moment kat taman botani akan menjadi moment yang sangat indah dalam diri dee. Kat situ kita ditunjukkan bagaimana bekerja dalam kumpulan. Apapun suka sangat tengok diorang happy disebabkan basikal. Basikal oh basikal!! haha..


>> Thanks for reading..