Monday 22 July 2013

Taklimat 'Front Office'

Assalamualaikum...



Selamat pagi dunia! Selamat pagi semua! sinarilah pagi hari dengan senyumanmu..cewahh..haha.entry kali ni actually dee nak citer tentang front office talk yang diberikan oleh En.Abdul Rashid Itam di Hotel Zenith,Kuantan pada 18 Julai lepas..student kelas Dup2 A dan B seramai 51 orang yang ikut semua amek course pengurusan pelancongan & hospitaliti..tak kan la amek course kejuruteraan mekaninal pulak kan..haha..setiap seorang dikenakan RM85 seoarang termasuk lecturer..bukan sebab diorang lect diorang tak payah bayar ok.diorang pun kene tw..abis tak ada sape nak sponsor lect kan so diorang kene la jugak bayar sendiri..tengok betapa besarnya pengorbanan lect kami..lect yang ikut miss el dan miss tan..here we go!! check it out!!


Kami bertolak ke sana dalam pukul 8 pagi..tiba kat sana dalam pukul 9 lebih..sejam lebih je kot muadzam ke kuantan kan..huhu..sampai je kat sana disambut oleh bell man..dia cakap selamat datang kat kami..masa tu rasa macam terpegun jugak la kat hotel zenith tu dengan layanan yang diberikan..nama yang gah tu setanding dengan 5star hotel yang diberikan kepada hotel zenith..then kitorang pun diarahkan untuk masuk ke bilik yang disediakan..En.Abdul Rashid tu bagi talk kat kitorang selama 3 jam..some part mengantuk jugak la..tapi sebab nak ilmu kan,ku gagahkan diri ini untuk mendengar setiap butir kata dari bibirnya..haha.muka diorang semua da lepak je tengok termasuk dee..banyak ilmu yang En.Rashid share kat kitorang..rasa bangga dapat jumpa dengan beliau..satu peringatan beliau kepada kami "ASK"


Ask tu attitude,skill dan k tu knowledge..that's why he said "u should ask.it's showed that u want to know that knowledge" so from now,change our mind and set it to be attentive..kita mesti tanam perasaan dalam diri yang sebelum ni 'tak tahu' kepada 'nak tahu' dan 'ambil tahu'.beliau jugak bagi tahu pasal front office tu first and last impression to our guess..it's too important..beliau jugak kata FO tu follow-up overall kerana FO melibatkan semua organisasi dalam hotel misalnya.belaiu jugak bagi tip untuk senyum..bukan sembarang-sembarang nak senyum okay..dengan sebut 33 tanpa suara,senyuman tu jadi manis..cer korang try!..haha..

Selain tu beliau cerita pasal listen..sebelum tu beliau teka kat kitorang..benda yang selalu kita buat..tapi sorang pun tak dapat jawab..beliau kata siapa dapat jawab dapat RM10..akhirnya beliau yang bagi jawapan tu..LISTEN tu la jawapan nya.. cuba buat ayat tu jadi lain,jadi apa? SILENT kan?? haa,tu la yang beliau kata.untuk dengar kita mesti senyap..barulah suatu kerja tu boleh dilakukan dengan jayanya..kitorang juga diperkenalkan bilik-bilik yang terdapat di hotel zenith tu by ms universe..haha cantek gler kot FO hotel zenith.sampai tersalah anggap,yang chinese look tu malay..yang malay look tu rupanya chinese.haha..baru tahu ada bilik sultan kat sana..haha.nampak no tak amek tahu.bhaha..bilik-bilik kat sana satu malam anggaran RM365++ and above..ada yang deluxe suite la..superior deluxe laa,honeymoon suite laa..haish payah beno rasanya..pling mahal yang diberitahu RM970 kot dan mungkin RM900++..

Then lepas je talk habis kitorang dibawa melawat kebilik-bilik ynag diberitahu..mewah giler..den tak sanggup la hai..by group dilepaskan untuk tengok suasana bilik..terkesima sekejap..haha.kami pun bersurai..moment yang indah berada di hotel zenith..semoga suatu hari nanti dee boleh jadi macam mereka..aminn..hehe




For your information kitorang berbuka puasa di Zenith Hotel dengan 400 jenis hidangan..^_^


>> Thanks for reading..